Algemene voorwaarden
van de
Federatie van Nederlandse Ondernemingen in de Informatietechnologie
FENIT
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op 8 december 1994 onder nummer 1994/189.
® FENIT is een wettig gedeponeerd dienst- en warenmerk.
© FENIT 1994 het reprorecht wordt niet uitgeoefend.
ALGEMENE
BEPALINGEN
1.
Aanbieding en overeenkomst
1.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij Leverancier goederen en/of diensten van welke aard
ook
aan Cliënt levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in
deze
voorwaarden zijn omschreven. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden
zijn
slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen.
1.2
Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het
aanbod schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.3
Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere
voorwaarden van Cliënt
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden
nietig is of
vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden
volledig van kracht blijven en zullen Leverancier en Cliënt in overleg
treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde
bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de
strekking
van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden
genomen.
2.
Prijs en betaling
2.1
Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en
andere heffingen
welke van overheidswege worden opgelegd.
2.2
In geval van een overeenkomst waarin sprake is van door
Cliënt te betalen
periodiek vervallende bedragen, geldt dat Leverancier gerechtigd is door
middel
van een schriftelijke kennisgeving op een termijn van tenminste drie maanden
de
geldende prijzen en tarieven aan te passen.
2.3
Leverancier is in alle gevallen gerechtigd de
overeengekomen prijzen en
tarieven door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Cliënt aan te
passen
voor prestaties die, volgens de desbetreffende planning c.q. volgens
de
overeenkomst, zullen worden geleverd op een tijdstip dat tenminste drie
maanden
na de datum van deze kennisgeving ligt.
2.4
Indien Cliënt niet akkoord wenst te gaan met een door
Leverancier kenbaar
gemaakte aanpassing van prijzen en tarieven als bedoeld in artikel 2.2 of
2.3,
is Cliënt gerechtigd binnen zeven werkdagen na de in die artikelen
bedoelde
kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in
de
kennisgeving van Leverancier genoemde datum waarop de prijs-
of
tariefsaanpassing in werking zou treden dan wel de overeenkomst te
annuleren.
2.5
Alle facturen zullen door Cliënt worden betaald
overeenkomstig de op de
factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities
zal
Cliënt binnen dertig dagen na factuurdatum betalen.
2.6
Indien Cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de
overeengekomen
termijn betaalt, zal Cliënt, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is,
over
het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien Cliënt
na
ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan de vordering
uit
handen worden gegeven, in welk geval Cliënt naast het alsdan
verschuldigde
totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot volledige vergoeding
van
buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, waaronder alle kosten berekend
door
externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten, verband houdende
met
de inning van deze vordering of van rechtsuitoefening anderszins, waarvan
de
hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het totale
bedrag.
3.
Vertrouwelijke informatie en niet-overname beding
3.1
Elk van partijen staat er voor in dat alle voor en na
het aangaan van de
overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke
aard
geheim zal blijven. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk
worden
beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig is
aangeduid.
3.2
Elk van partijen zal gedurende de looptijd van de
overeenkomst alsmede
één jaar na beëindiging daarvan slechts nadat goed zakelijk overleg met
de
andere partij heeft plaatsgehad, medewerkers van de andere partij die
betrokken
zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan
wel
anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
4.
Voorbehoud van eigendom en rechten
4.1
Alle aan Cliënt geleverde zaken blijven eigendom van
Leverancier, totdat
alle bedragen die Cliënt verschuldigd is voor de krachtens de
overeenkomst
geleverde of te leveren zaken of verrichtte of te verrichten
werkzaamheden,
alsmede de bedragen bedoeld in artikel 2.6, waaronder begrepen rente en
kosten
van invordering, volledig aan Leverancier zijn voldaan.
4.2
Rechten worden aan Cliënt steeds verleend of, in het
voorkomend geval,
overgedragen onder de voorwaarde dat Cliënt de daarvoor
overeengekomen
vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
5.
Risico
Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die
voorwerp van de
overeenkomst zijn, gaat op Cliënt over op het moment waarop deze in
de
feitelijke beschikkingsmacht van Cliënt of van een door Cliënt
gebruikte
hulppersoon zijn gebracht.
6.
Rechten van intellectuele of industriële eigendom
6.1
Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom
op alle krachtens
de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde
programmatuur,
apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen,
documentatie,
rapporten, offertes, alsmede voorbereidend materiaal daarvan,
berusten
uitsluitend bij Leverancier of diens licentiegevers. Cliënt
verkrijgt
uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze voorwaarden
of
anderszins uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige zal hij
de
programmatuur of andere materialen niet verveelvoudigen of daarvan
kopieën
vervaardigen.
6.2
Cliënt is ermee bekend dat de ter beschikking gestelde
programmatuur,
apparatuur en andere materialen vertrouwelijke informatie en
bedrijfsgeheimen
van Leverancier of diens licentiegevers bevatten. Cliënt verbindt
zich,
onverminderd het bepaalde in artikel 3, deze programmatuur, apparatuur
en
materialen geheim te houden, niet aan derden bekend te maken of in gebruik
te
geven en slechts te gebruiken voor het doel waarvoor deze hem ter
beschikking
zijn gesteld. Onder derden worden ook begrepen alle personen werkzaam in
de
organisatie van Cliënt die niet noodzakelijkerwijs de programmatuur,
apparatuur
en/of andere materialen behoeven te gebruiken.
6.3
Het is Cliënt niet toegestaan enige aanduiding omtrent
auteursrechten,
merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële
eigendom
uit de programmatuur, apparatuur of materialen te verwijderen of te
wijzigen,
daaronder begrepen aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter
en
geheimhouding van de programmatuur.
6.4
Het is Leverancier toegestaan technische maatregelen te
nemen ter
bescherming van de programmatuur. Indien Leverancier door middel van
technische
bescherming de programmatuur heeft beveiligd, is het Cliënt niet toegestaan
deze
beveiliging te verwijderen of te ontwijken. Indien de
beveiligingsmaatregelen
tot gevolg hebben dat Cliënt niet in staat is een reservekopie van
de
programmatuur te maken, zal Leverancier op verzoek van Cliënt een
reservekopie
van de programmatuur aan Cliënt ter beschikking stellen.
6.5
Behoudens het geval dat Leverancier een reservekopie van
de programmatuur
aan Cliënt ter beschikking stelt, heeft Cliënt het recht één reservekopie van
de
programmatuur aan te houden, waaronder tevens dient te worden te verstaan
te
maken. Onder reservekopie wordt in deze algemene voorwaarden verstaan:
een
stoffelijk voorwerp waarop de programmatuur is vastgelegd, uitsluitend
ter
vervanging van het oorspronkelijke exemplaar van de programmatuur in geval
van
onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. De reservekopie dient een
identieke
kopie te zijn en steeds te zijn voorzien van dezelfde labels en indicaties
als
het oorspronkelijke exemplaar.
6.6
Indien Cliënt programmatuur ontwikkelt of een derde voor
hem
programmatuur ontwikkelt dan wel als Cliënt het voornemen heeft dit te doen
en
hij in verband met de interoperabiliteit van de te ontwikkelen programmatuur
en
de aan hem door Leverancier ter beschikking gestelde programmatuur
informatie
nodig heeft om deze interoperabiliteit te bewerkstelligen, zal
Cliënt
Leverancier schriftelijk en gespecificeerd verzoeken om de benodigde
informatie.
Leverancier zal alsdan binnen redelijke termijn mededelen of Cliënt
de
beschikking kan krijgen over de verlangde informatie en op welke
voorwaarden,
waaronder mede begrepen financiële voorwaarden en voorwaarden betreffende
de
door Cliënt eventueel in te schakelen derden. Onder interoperabiliteit wordt
in
deze algemene voorwaarden verstaan: het vermogen van programmatuur om
informatie
met andere componenten van een computersysteem en/of programmatuur uit
te
wisselen en door middel van deze informatie te
communiceren.
6.7
Met inachtneming van de overige bepalingen in deze
voorwaarden is Cliënt
gerechtigd tot verbetering van fouten in de hem ter beschikking
gestelde
programmatuur, indien zulks noodzakelijk is voor het uit de aard van
de
programmatuur voortvloeiende beoogde gebruik daarvan.
Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van rechten
of verplichtingen
met betrekking tot fouten, wordt onder fouten verstaan het niet voldoen aan
de
door Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte functionele specificaties
en,
ingeval van het ontwikkelen van maatwerkprogrammatuur, aan de uitdrukkelijk
overeengekomen functionele
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien deze kan worden
aangetoond
en kan worden gereproduceerd. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld
melding
aan Leverancier te maken.
6.8
Leverancier zal Cliënt vrijwaren tegen elke
rechtsvordering welke
gebaseerd is op de bewering dat door Leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur,
apparatuur of materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht
van
intellectuele of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat
Cliënt
Leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud
van
de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen
van
eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier.
Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en
medewerking aan
Leverancier verlenen om zich, zo nodig in naam van Cliënt, tegen
deze
rechtsvorderingen te verweren.
Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien en voor
zover de
betreffende inbreuk verband houdt met wijzigingen die Cliënt in
de
programmatuur, apparatuur of materialen heeft aangebracht of door derden
heeft
laten aanbrengen.
Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door
Leverancier zelf
ontwikkelde programmatuur, apparatuur of materialen inbreuk maken op enig
aan
een derde toebehorend recht van intellectuele of industriële eigendom of
indien
naar het oordeel van Leverancier een gerede kans bestaat dat een
zodanige
inbreuk zich voordoet, zal Leverancier het geleverde tegen creditering van
de
verwervingskosten onder aftrek van een redelijke gebruiksvergoeding
terugnemen,
of zorgdragen dat de Cliënt het geleverde, of functioneel gelijkwaardige
andere
programmatuur, apparatuur of materialen, ongestoord kan blijven
gebruiken.
Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid
of
vrijwaringsverplichting van Leverancier wegens schending van rechten
van
intellectuele of industriële eigendom van derden is uitgesloten,
daaronder
begrepen aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen van Leverancier
voor
inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik van de geleverde
apparatuur,
programmatuur en/of materialen in een niet door Leverancier gemodificeerde
vorm,
in samenhang met niet door Leverancier geleverde of verstrekte zaken
of
programmatuur of op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur,
programmatuur
en/of materialen is ontwikkeld of bestemd.
6.9
Cliënt staat ervoor in dat geen rechten van derden zich
verzetten tegen
beschikbaarstelling aan Leverancier van apparatuur, programmatuur of
materialen
met het doel van gebruik of bewerking en Cliënt zal Leverancier vrijwaren
tegen
elke actie welke is gebaseerd op de bewering dat zodanig beschikbaar
stellen,
gebruik of bewerken inbreuk maakt op enig recht van
derden.
7.
Medewerking door Cliënt
7.1
Cliënt zal Leverancier steeds tijdig alle voor een
behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of
inlichtingen
verschaffen en alle medewerking verlenen.
7.2
Cliënt is verantwoordelijk voor het gebruik en de
toepassing in zijn
organisatie van de apparatuur, programmatuur en van de door Leverancier
te
verlenen diensten alsmede voor de controle- en beveiligingsprocedures en
een
adequaat systeembeheer.
7.3
Indien is overeengekomen dat Cliënt programmatuur,
materialen of gegevens
op informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan
de
voor het uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke
specificaties.
7.4
Indien voor de uitvoering van de overeenkomst
noodzakelijke gegevens
niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking
van
Leverancier staan of indien Cliënt op andere wijze niet aan zijn
verplichtingen
voldoet, heeft Leverancier in ieder geval het recht tot opschorting van
de
uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor
ontstane
kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te
brengen.
7.5
Ingeval medewerkers van Leverancier op de locatie van
Cliënt
werkzaamheden verrichten, zal Cliënt kosteloos voor de door die medewerkers
in
redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals -indien van toepassing- een
werkruimte
met telecommunicatiefaciliteiten etc. zorgdragen. Cliënt zal
Leverancier
vrijwaren voor aanspraken van derden, medewerkers van Leverancier
daaronder
begrepen, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade
lijden
welke het gevolg is van het handelen of het nalaten van Cliënt of van
onveilige
situaties in diens organisatie.
8.
Leveringstermijnen
Alle door Leverancier genoemde (leverings)termijnen zijn
naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst
aan
Leverancier bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht worden
genomen;
de enkele overschrijding van een genoemde (leverings)termijn brengt
Leverancier
niet in verzuim. Leverancier is niet gebonden aan (leverings)termijnen
die
vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van
de
overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden.
Indien
overschrijding van enige termijn dreigt, zullen Leverancier en Cliënt zo
spoedig
mogelijk in overleg treden.
9.
Beëindiging
9.1
Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding
van de
overeenkomst slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en
zo
gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een
redelijke
termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming,
toerekenbaar
tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge
de
overeenkomst.
9.2
Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud
niet door
volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk
der
partijen na goed zakelijk overleg en onder opgave van redenen door
schriftelijke
opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen
uitdrukkelijke
opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn
in
acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot
enige
schadevergoeding zijn gehouden.
9.3
Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling
en zonder
rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met
onmiddellijke
ingang geheel of gedeeltelijk beëindigen indien Cliënt -al dan niet
voorlopig-
surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van
Cliënt
faillissement wordt aangevraagd of indien zijn onderneming wordt geliquideerd
of
beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging
van
ondernemingen. Leverancier zal wegens deze beëindiging nimmer tot
enige
schadevergoeding zijn gehouden.
9.4
Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als
bedoeld in artikel 9.1
reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen
deze
prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp
van
ongedaanmaking zijn, tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties
in
verzuim is. Bedragen die Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd
in
verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering van de overeenkomst heeft
verricht
of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin
bepaalde
onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding
direct
opeisbaar.
10.
Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring
10.1
Leverancier aanvaardt wettelijke verplichtingen tot
schadevergoeding voor
zover dat uit dit artikel 10 blijkt.
10.2
De
totale aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in
de
nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade
tot
maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl.
BTW).
Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een
looptijd
van meer dan één jaar, wordt de bedongen prijs gesteld op het totaal van
de
vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal de
totale
vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan ƒ 1.000.000 (één
miljoen
gulden).
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a.
de redelijke kosten die
Cliënt zou moeten maken om de prestatie van Leverancier aan de overeenkomst
te
laten beantwoorden. Deze schade wordt echter niet vergoed indien Cliënt
de
overeenkomst heeft ontbonden;
b.
de kosten die Cliënt heeft
gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel houden van zijn oude
systeem
of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat Leverancier op
een
voor hem bindende leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met
eventuele
besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde
levering;
c.
redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de
oorzaak en de omvang
van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade
in
de zin van deze voorwaarden;
d.
redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking
van schade, voor
zover Cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe
schade in de zin van deze voorwaarden.
10.3
De
totale aansprakelijkheid van Leverancier voor schade door dood of
lichamelijk
letsel of voor materiële beschadiging van zaken zal in geen geval meer
bedragen
dan ƒ 2.500.000,— (twee en een half miljoen gulden) per gebeurtenis, waarbij
een
reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één
gebeurtenis.
10.4
Aansprakelijkheid van Leverancier voor indirecte schade,
daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade
door
bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
10.5
Buiten de in artikel 10.2 en 10.3 genoemde gevallen rust
op Leverancier
geen enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond
waarop
een actie tot schadevergoeding zou worden gebaseerd.
De in artikel 10.2 en 10.3 genoemde maximumbedragen
komen echter te
vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove
schuld
van Leverancier.
10.6
De
aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in
de
nakoming van een overeenkomst ontstaat slechts indien Cliënt
Leverancier
onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij
een
redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na
die
termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort
blijft
schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat
te
reageren.
10.7
Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op
schadevergoeding is steeds
dat Cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan
schriftelijk
bij Leverancier meldt.
10.8
Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van
derden wegens
produktaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een produkt of systeem
dat
door Cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door
Leverancier
geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien
en
voor zover Cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die
apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
11.
Overmacht
11.1
Geen
van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien
hij
daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt
mede
verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van toeleveranciers van
Leverancier.
11.2
Wanneer de overmachtssituatie langer dan negentig dagen
heeft geduurd,
hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding
te
beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is wordt
dan
naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens
iets
verschuldigd zullen zijn.
12.
Export
Bij export van apparatuur, onderdelen of programmatuur
door Cliënt zijn
de relevante exportbepalingen van toepassing. Cliënt zal Leverancier
vrijwaren
voor alle aanspraken van derden die verband houden met aan Cliënt toe te
rekenen
overtredingen van de van toepassing zijnde
exportbepalingen.
13.
Toepasselijk recht en geschillen
13.1
De
overeenkomsten tussen Leverancier en Cliënt worden beheerst door
Nederlands
recht.
13.2
De
geschillen welke tussen Leverancier en Cliënt mochten ontstaan naar
aanleiding
van een door Leverancier met Cliënt gesloten overeenkomst dan wel
naar
aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn,
zullen
worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter, doch niet dan nadat
de
procedure conform het Minitrialreglement van de Stichting
Geschillenoplossing
Automatisering te Den Haag (= niet bindende adviesprocedure) is
gevolgd,
onverminderd het recht van partijen een voorziening in kort geding te
vragen.
COMPUTERSERVICE
De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde
bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing
indien
Leverancier diensten op het gebied van computerservice
(automatische
informatieverwerking) verleent, waaronder wordt verstaan het verwerken
van
gegevens met behulp van door Leverancier beheerde programmatuur en
apparatuur.
14.
Duur
14.1
Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek
of anderszins
regelmatig verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor
de
tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één
jaar
geldt.
Het recht van tussentijdse opzegging van de overeenkomst
door Cliënt is
uitgesloten, onverminderd het bepaalde in artikel 15.5.
14.2
De
duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van
de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de
overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie
maanden
voor het einde van de betreffende periode.
15.
Uitvoering van de werkzaamheden
15.1
Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten
overeenkomstig de
met Cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en
afspraken.
15.2
Alle
door Leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door
Leverancier
te stellen voorwaarden door Cliënt worden geprepareerd en worden
aangeleverd.
Tenzij anders is overeengekomen, zal Cliënt de te verwerken gegevens
brengen
naar en de resultaten van de verwerking ophalen van de plaats waar
Leverancier
de computerservice uitvoert. Transport geschiedt voor rekening en risico
van
Cliënt, ook indien dit door Leverancier wordt uitgevoerd of
verzorgd.
15.3
Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan
Leverancier ter uitvoering
van de computerservice ter beschikking gestelde materialen,
gegevens,
programmatuur, procedures en instructies steeds juist en volledig zijn en
dat
alle aan Leverancier verstrekte informatiedragers voldoen aan de
specificaties
van Leverancier.
15.4
Alle
door Leverancier bij de computerservice te gebruiken apparatuur,
programmatuur
en andere materialen blijven het eigendom respectievelijk voorwerp
van
intellectuele en industriële eigendom van Leverancier, ook indien Cliënt
een
vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door
Leverancier.
Leverancier kan de van Cliënt ontvangen produkten en gegevens en de
resultaten
van de verwerking onder zich houden totdat Cliënt alle aan
Leverancier
verschuldigde bedragen betaald heeft.
15.5
Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van
de computerservice
aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij
Cliënt
geldende procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier Cliënt hierover zo
tijdig
mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening
van
Cliënt. In zodanig geval kan Cliënt de overeenkomst schriftelijk door
opzegging
beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij
deze
wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere
door
bevoegde instanties gegeven voorschriften of Leverancier de kosten van
deze
wijziging voor zijn rekening neemt.
15.6
Leverancier zal zich er naar beste kunnen voor inspannen
dat de door hem
bij de uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur voor
zover
mogelijk wordt aangepast aan wijzigingen in relevante wetgeving of andere
door
bevoegde instanties gegeven voorschriften. Desverzocht zal Leverancier tegen
de
bij hem gebruikelijke tarieven Cliënt adviseren over de gevolgen van
deze
aanpassingen voor Cliënt.
16.
Telecommunicatie
16.1
Indien bij computerservice gebruik wordt gemaakt
van
telecommunicatiefaciliteiten, is Cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze
en
de tijdige beschikbaarheid ervan. Leverancier is niet verantwoordelijk voor
niet
aan hem toe te rekenen transmissiefouten.
16.2
Bij
verwerking van gegevens met gebruik van telecommunicatiefaciliteiten
zal
Leverancier Cliënt toegangs- of identificatiecodes toewijzen. Cliënt zal
de
toegangscodes vertrouwelijk behandelen en slechts aan
geautoriseerde
personeelsleden kenbaar maken.
17.
Beveiliging en privacy
17.1
Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften
betreffende de
te verwerken gegevens, daaronder in het bijzonder begrepen de voorschriften
bij
of krachtens de Wet persoonsregistraties gesteld, stipt in acht zijn en
zullen
worden genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht. Cliënt
zal
Leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld
schriftelijk
verstrekken. Leverancier zal voor een naar de stand van de techniek
adequate
beveiliging van de persoonsregistraties zorg dragen.
17.2
Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van
derden die jegens
Leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van de
Wet
persoonsregistraties en/of wettelijke bewaartermijnen.
18.
Garantie
18.1
Tenzij anders is overeengekomen, is Leverancier niet
verantwoordelijk
voor controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van
de
computerservice. Cliënt zal deze resultaten na ontvangst
controleren.
Leverancier staat er niet voor in dat de computerservice
foutloos zal
worden verleend. Indien onvolkomenheden in de resultaten van de verwerking
een
direct gevolg zijn van produkten, programmatuur, informatiedragers,
procedures
of bedieningshandelingen waarvoor Leverancier uit hoofde van de
overeenkomst
uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal Leverancier de computerservice
herhalen
teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden te herstellen, mits de
voor
het herhalen van de computerservice benodigde gegevens nog beschikbaar zijn
en
Cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week
na
ontvangst van de resultaten, schriftelijk en gedetailleerd aan
Leverancier
kenbaar maakt. De herhaling zal gratis worden uitgevoerd. Indien
de
onvolkomenheden niet zijn toe te rekenen aan Leverancier, kan Cliënt
Leverancier
verzoeken de computerservice te herhalen, in welk geval Leverancier de
kosten
daarvan in rekening zal brengen.
Indien herstel van onvolkomenheden die toegerekend
moeten worden aan
Leverancier redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Leverancier de voor
de
betreffende computerservice door Cliënt verschuldigde bedragen
crediteren,
zonder verder of anderszins jegens Cliënt aansprakelijk te
zijn.
DIENSTVERLENING
De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde
bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing
indien
Leverancier diensten verleent, zoals organisatie- en
automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen,
trainingen,
ondersteuning, detachering, het ontwerpen of ontwikkelen van programmatuur
of
informatiesystemen of het verlenen van assistentie daarbij en
dienstverlening
met betrekking tot netwerken. Deze bepalingen laten de in deze
algemene
voorwaarden opgenomen bepalingen omtrent specifieke diensten,
zoals
computerservice, de ontwikkeling van programmatuur en onderhoud,
onverlet.
19.
Uitvoering
19.1
Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de
dienstverlening met
zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met
Cliënt
schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures.
19.2
Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen
zal
plaatsvinden, is Leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot
een
volgende fase behoren uit te stellen totdat Cliënt de resultaten van de
daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
19.3
Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is
overeengekomen is
Leverancier gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige
en
verantwoord gegeven aanwijzingen van Cliënt op te volgen. Leverancier is
niet
verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van
de
overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien echter
dergelijke
aanwijzingen worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden
worden
vergoed conform artikel 20.
19.4
Indien de overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan
met het oog op
uitvoering door een bepaalde persoon, zal Leverancier steeds gerechtigd
zijn
deze persoon te vervangen door een of meer andere personen met
dezelfde
kwalificaties.
20.
Wijziging en meerwerk
20.1
Indien Leverancier op verzoek of met voorafgaande
instemming van Cliënt
werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of
omvang
van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden
of
prestaties door Cliënt aan
Leverancier worden vergoed volgens de gebruikelijke
tarieven van
Leverancier. Leverancier is echter niet verplicht aan een dergelijk verzoek
te
voldoen en kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke
schriftelijke
overeenkomst wordt gesloten.
20.2
Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties
als bedoeld in
artikel 20.1 het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van
de
dienstverlening, en de wederzijdse verantwoordelijkheden van Cliënt
en
Leverancier, kunnen worden beïnvloed.
20.3
Voorzover voor de dienstverlening een vaste prijs is
afgesproken en
partijen voornemens zijn om met betrekking tot extra werkzaamheden of
prestaties
een afzonderlijke overeenkomst te sluiten, zal Leverancier Cliënt
tevoren
schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die
extra
werkzaamheden of prestaties.
21.
Opleidingen, cursussen en trainingen
21.1
Voorzover de dienstverlening van Leverancier bestaat uit
het verzorgen
van een opleiding, cursus of training, kan Leverancier steeds vóór de
aanvang
daarvan de terzake verschuldigde betaling verlangen. De gevolgen van
een
annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training zullen
worden
beheerst door de bij Leverancier gebruikelijke regels.
21.2
Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel
van Leverancier
aanleiding geeft, is Leverancier
gerechtigd de opleiding, cursus of training
te combineren met één of meer andere opleidingen, cursussen of trainingen, of
deze op een latere datum of een later tijdstip te laten
plaatsvinden.
ONTWIKKELING VAN
PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur”
vermelde bepalingen
zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden en
de
bijzondere bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing
indien
Leverancier in opdracht van Cliënt programmatuur ontwikkelt. Op
deze
programmatuur is ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur”
van
toepassing,
behalve voor zover
daarvan in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde
rechten
en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in
een
voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor
een
zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op de daarbij
behorende
documentatie.
22.
Ontwikkeling van programmatuur
22.1
Partijen zullen schriftelijk specificeren welke
programmatuur ontwikkeld
zal worden en op welke manier dit zal geschieden. Leverancier zal
de
programmatuurontwikkeling met zorg uitvoeren op basis van de door Cliënt
te
verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie
waarvan
Cliënt instaat.
22.2
Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de
juistheid,
volledigheid of consistentie van de aan hem ter beschikking gestelde gegevens
of
specificaties te onderzoeken en bij constatering van eventuele
onvolkomenheden
de overeengekomen werkzaamheden op te schorten totdat Cliënt de
betreffende
onvolkomenheden heeft weggenomen.
22.3
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt Cliënt
het recht tot
gebruik van de programmatuur in zijn bedrijf of organisatie. Indien en
voor
zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van
de
programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
voortgebrachte
technische documentatie aan Cliënt ter beschikking worden gesteld en is
Cliënt
gerechtigd in deze programmatuur wijzigingen aan te
brengen.
23.
Aflevering, installatie en acceptatie
23.1
Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan
Cliënt conform de
schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit
laatste
slechts indien een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk
is
overeengekomen.
23.2
Indien een acceptatietest schriftelijk is
overeengekomen, bedraagt de
testperiode veertien dagen na aflevering of, indien een door Leverancier uit
te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van
de
installatie. Gedurende de testperiode is het Cliënt niet toegestaan
de
programmatuur voor produktieve of operationele doeleinden te
gebruiken.
23.3
De
programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:
a.
indien tussen
partijen niet een acceptatietest is overeengekomen: bij de aflevering of,
indien
een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen,
bij de voltooiing van de installatie, dan wel
b.
indien tussen
partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen: op de eerste dag
na
de testperiode, dan wel
c.
indien Leverancier
vóór het einde van de testperiode een testrapport als bedoeld in artikel
23.5
ontvangt: op het moment dat de in dat testrapport genoemde fouten zijn
hersteld,
onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel 23.6
aan
acceptatie niet in de weg staan.
In afwijking van het voorgaande zal de programmatuur,
indien Cliënt
daarvan vóór het moment van acceptatie enig gebruik voor produktieve
of
operationele doeleinden maakt, reeds gelden als volledig geaccepteerd vanaf
de
aanvang van dat gebruik.
23.4
Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen
acceptatietest blijkt dat
de programmatuur fouten bevat die de voortgang van de acceptatietest
belemmeren,
zal Cliënt Leverancier hierover schriftelijk gedetailleerd informeren, in
welk
geval de testperiode onderbroken wordt totdat de programmatuur zodanig
is
aangepast dat die belemmering is opgeheven.
23.5
Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen
acceptatietest blijkt dat
de programmatuur fouten in de zin van artikel 6.7 bevat, zal Cliënt
Leverancier
uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door middel van een
schriftelijk
en gedetailleerd testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal
zich
naar beste vermogen inspannen de gemelde fouten binnen een redelijke termijn
te
herstellen, waarbij Leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen dan
wel
programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan
te
brengen.
23.6
Acceptatie van de programmatuur mag niet worden
onthouden op andere
gronden dan die welke verband houden met de tussen partijen
uitdrukkelijk
overeengekomen specificaties en voorts niet wegens het bestaan van
kleine
fouten, zijnde fouten die operationele of produktieve ingebruikname van
de
programmatuur redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de
verplichting
van Leverancier om deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling
van
artikel 26, indien toepasselijk, te herstellen.
23.7
Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt
afgeleverd en
getest, laat de niet-acceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel
een
eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of een ander onderdeel
onverlet.
GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN
PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van
programmatuur” vermelde
bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden,
van
toepassing op alle door Leverancier ter beschikking gestelde programmatuur.
De
in dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben
uitsluitend
betrekking op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende
machine
leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar
materiaal,
alsmede op de daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van
eventueel
door Leverancier te verstrekken nieuwe versies.
24.
Gebruiksrecht
24.1
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent
Leverancier Cliënt het
niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de
tussen
partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds stipt naleven.
Onverminderd
het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde, omvat het gebruiksrecht
van
Cliënt uitsluitend het recht de programmatuur te laden en uit te
voeren.
24.2
De
programmatuur mag door Cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of
organisatie
worden gebruikt op de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal of
soort
gebruikers of aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Voor
zover
daaromtrent niets is overeengekomen gelden de verwerkingseenheid van
Cliënt
waarop de programmatuur voor het eerst is gebruikt en het aantal
aansluitingen
dat op het moment van eerste gebruik op die verwerkingseenheid is
aangesloten,
als verwerkingseenheid en aantal aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht
is
verstrekt. Bij eventuele storing van de bedoelde verwerkingseenheid kan
de
programmatuur voor de duur van de storing op een andere
verwerkingseenheid
worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan betrekking hebben op
meerdere
verwerkingseenheden voor zover dat uit de overeenkomst uitdrukkelijk
blijkt.
24.3
Het
gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is Cliënt niet toegestaan
de
programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren,
te
sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of
op
welke wijze of voor welk doel dan ook ter beschikking van een derde te
stellen,
ook niet indien de betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten
behoeve
van Cliënt gebruikt.
Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in
het kader van het
herstellen van fouten, en niet gebruiken in het kader van de verwerking
van
gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’). De broncode van
de
programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
voortgebrachte
technische documentatie worden niet aan Cliënt ter beschikking
gesteld.
24.4
Onverwijld na het eventueel eindigen van het
gebruiksrecht van de
programmatuur zal Cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van
de
programmatuur aan Leverancier retourneren. Indien partijen zijn
overeengekomen
dat Cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de betreffende exemplaren
zal
vernietigen, zal Cliënt van zodanige vernietiging Leverancier
onverwijld
schriftelijk melding maken.
25.
Aflevering, installatie en acceptatie
25.1
Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen
soort en formaat
informatiedragers aan Cliënt afleveren en, indien een door Leverancier uit
te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, de programmatuur bij
Cliënt
installeren.
25.2
Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest
is overeengekomen
is het bepaalde in de artikelen 23.3 tot en met 23.7 van
overeenkomstige
toepassing.
25.3
Indien tussen partijen niet een acceptatietest is
overeengekomen,
aanvaardt Cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment
van
aflevering bevindt, onverminderd de verplichtingen van Leverancier ingevolge
de
garantie van artikel 26.
26.
Garantie
26.1
Gedurende een periode van drie maanden na aflevering,
of, indien tussen
partijen een acceptatietest is overeengekomen, drie maanden na acceptatie,
zal
Leverancier naar beste vermogen eventuele fouten in de programmatuur in de
zin
van artikel 6.7 herstellen indien deze binnen die periode
gedetailleerd
omschreven schriftelijk bij Leverancier zijn gemeld. Leverancier garandeert
niet
dat de programmatuur zonder onderbreking of fouten zal werken of dat alle
fouten
zullen worden verbeterd. Het herstel zal gratis worden uitgevoerd, tenzij
de
programmatuur in opdracht van Cliënt is ontwikkeld anders dan voor een
vaste
prijs, in welk geval Leverancier zijn gebruikelijke tarieven en kosten
van
herstel in rekening zal brengen. Leverancier kan zijn gebruikelijke tarieven
en
de kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten
of
onoordeelkundig gebruik van Cliënt of van andere niet aan Leverancier toe
te
rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de
overeengekomen
acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte
of
verloren
gegane gegevens valt niet onder de garantie. De
garantieverplichting vervalt indien Cliënt zonder schriftelijke toestemming van
Leverancier wijzigingen in de programmatuur aanbrengt of doet
aanbrengen.
26.2
Herstel van fouten zal geschieden op een door
Leverancier te bepalen
locatie. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan
wel
programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan
te
brengen.
26.3
Na
afloop van de in artikel 26.1 bedoelde garantieperiode is Leverancier
niet
gehouden eventuele fouten te herstellen, tenzij er tussen partijen
een
onderhouds-overeenkomst is afgesloten dat zodanig herstel
omvat.
27.
Onderhoud
27.1
Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst
is gesloten of
indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is
inbegrepen,
zal Cliënt overeenkomstig de gebruikelijke procedures van
Leverancier
geconstateerde fouten in de programmatuur gedetailleerd aan Leverancier
melden.
Na ontvangst van de melding zal Leverancier naar beste vermogen fouten in de
zin
van artikel 6.7 trachten te herstellen en/of verbeteringen aanbrengen in
latere
nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen afhankelijk van
de
urgentie op de door Leverancier te bepalen wijze en termijn aan Cliënt
ter
beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen
dan
wel programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur
aan
te brengen.
27.2
Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder
onderbreking of
fouten zal werken of dat alle fouten zullen worden
verbeterd.
27.3
Leverancier kan zijn gebruikelijke tarieven en zijn
kosten van herstel in
rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig
gebruik
of van andere niet aan Leverancier toe te rekenen oorzaken of indien
de
programmatuur door anderen dan Leverancier is gewijzigd. Herstel van
verminkte
of verloren gegane gegevens valt niet onder
onderhoud.
27.4
Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal
Leverancier bij het
beschikbaar komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan
Cliënt
ter beschikking stellen. Drie maanden na het beschikbaar stellen van
een
verbeterde versie is Leverancier niet meer verplicht tot het herstellen
van
eventuele fouten in de oude versie en tot het verlenen van ondersteuning
met
betrekking tot de betreffende oude versie. Voor het ter beschikking stellen
van
een versie met nieuwe mogelijkheden en functies kan Leverancier van
Cliënt
verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met Leverancier aangaat en dat
voor
de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt
betaald.
27.5
Indien Cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de
overeenkomst tot
terbeschikkingstelling van de programmatuur een onderhoudsovereenkomst
met
Leverancier is aangegaan, kan Leverancier door Cliënt niet gehouden worden
op
een later moment wel een onderhoudsovereenkomst aan te
gaan.
28.
Programmatuur van toeleverancier
Indien en voor zover Leverancier programmatuur van
derden aan Cliënt ter
beschikking stelt, zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan
Cliënt
is meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die
derden
van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze
voorwaarden.
Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden
liggen
voor Cliënt ter inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt
op
zijn verzoek toezenden.
Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden
in de verhouding
tussen Cliënt en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet
van
toepassing te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde
in
deze voorwaarden.
VERKOOP VAN
APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Verkoop van apparatuur” vermelde
bepalingen zijn,
naast de Algemene bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van
toepassing
indien Leverancier apparatuur aan Cliënt verkoopt.
29.
Aflevering
29.1
De
door Leverancier aan Cliënt verkochte apparatuur zal aan Cliënt
worden
afgeleverd op de plaats van het magazijn van Leverancier. Indien
dit
schriftelijk is overeengekomen, zal Leverancier de aan Cliënt
verkochte
apparatuur afleveren op een door Cliënt aan te wijzen plaats in
Nederland.
29.2
Leverancier zal Cliënt tijdig vóór de aflevering in
kennis stellen van
het tijdstip waarop hij voornemens is de apparatuur af te
leveren.
29.3
Levering van de apparatuur geschiedt op de
overeengekomen plaats van
levering in Nederland tegen de overeengekomen tarieven.
29.4
Leverancier zal de apparatuur verpakken voor levering
volgens de
gebruikelijk bij hem geldende maatstaven. Ingeval Cliënt een bijzondere
wijze
van verpakking verlangt, zullen de daaraan verbonden meerkosten voor
zijn
rekening zijn.
29.5
Cliënt zal met bij hem vrijgekomen verpakkingen van door
Leverancier
geleverde produkten handelen op een wijze die in overeenstemming is met
de
daarvoor geldende overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart Leverancier
voor
aanspraken van derden wegens niet-naleving van dergelijke
voorschriften.
30.
Installatie
30.1
Indien schriftelijk overeengekomen, zal Leverancier de
apparatuur
installeren of laten installeren.
30.2
In
alle gevallen zal Cliënt vóór aflevering van de apparatuur een
passende
installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling
en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen.
Leverancier zal desgewenst omtrent de aanleg van deze
faciliteiten aan
Cliënt een offerte uitbrengen.
30.3
Cliënt zal Leverancier voor de uitvoering van de
noodzakelijke
werkzaamheden toegang verlenen tot de plaats van installatie gedurende
de
normale werkuren van Leverancier.
31.
Retourzendingen
31.1
Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
zijnerzijds is Leverancier
niet verplicht retourzendingen van Cliënt te accepteren.
31.2
In
ontvangstname van retourzendingen impliceert in geen geval erkenning
door
Leverancier van de door Cliënt opgegeven grond voor retourzending. Het
risico
van retour gezonden zaken blijft berusten bij Cliënt totdat zij door
Leverancier
zijn gecrediteerd.
31.3
Leverancier behoudt zich het recht voor de eventueel uit
retourzendingen
voortvloeiende creditering te verrichten onder aftrek van 15% van de prijs
van
de retourgezonden produkten, met een minimum van fl. 50,— (vijftig
gulden).
32.
Aflevering, installatie en acceptatie
Leverancier zal de apparatuur aan Cliënt ter beschikking
stellen door
aflevering conform artikel 29 dan wel, indien een door Leverancier uit te
voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, door installatie van de
apparatuur
bij Cliënt.
De apparatuur zal tussen partijen gelden als
geaccepteerd op de datum van
aflevering dan wel, indien een door Leverancier uit te voeren
installatie
schriftelijk is overeengekomen, op de datum van
installatie.
33.
Garantie
33.1
Gedurende een periode van drie maanden na
terbeschikkingstelling zal
Leverancier naar beste vermogen eventuele materiaal- en fabrikagefouten in
de
apparatuur, alsmede in onderdelen die door Leverancier in het kader van
garantie
of onderhoud zijn geleverd, herstellen indien deze binnen die
periode
gedetailleerd omschreven bij Leverancier zijn gemeld. Alle vervangen
onderdelen
worden eigendom van Leverancier. De garantieverplichting vervalt indien
deze
fouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig
of
ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken zoals bijvoorbeeld brand-
of
waterschade, of indien Cliënt zonder toestemming van Leverancier wijzigingen
in
de apparatuur of in de onderdelen die door Leverancier in het kader van
garantie
of onderhoud zijn geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen.
33.2
Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van
deze garantie
zullen door Leverancier
in rekening
worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven.
34.
Apparatuur van toeleverancier
Indien en voor zover Leverancier apparatuur van derden
aan Cliënt levert,
zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan Cliënt is meegedeeld,
voor
wat betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden van toepassing
zijn,
met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in deze
voorwaarden.
Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden
liggen
voor Cliënt ter inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt
op
zijn verzoek toezenden.
Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden
in de verhouding
tussen Cliënt en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet
van
toepassing te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde
in
deze voorwaarden.
ONDERHOUD VAN
APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde
bepalingen zijn,
naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van
toepassing
indien Leverancier en Cliënt een overeenkomst voor onderhoud van
apparatuur
hebben gesloten.
35.
Duur van de onderhoudsverplichting
35.1
De
overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de
tussen
partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar
geldt.
35.2
De
duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de
oorspronkelijke
periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst
schriftelijk
beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het
einde
van de betreffende periode.
35.3
Partijen zijn wegens opzegging nimmer tot enige
schadevergoeding
gehouden.
36.
Onderhoud
36.1
Onder
onderhoud wordt verstaan:
a.
preventief
onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen noodzakelijk
geachte
inspectie, afstelling en reiniging van de apparatuur;
b.
correctief
onderhoud: het opheffen van storingen aan de apparatuur welke zijn ontstaan
bij
normaal gebruik van de apparatuur tengevolge van natuurlijk slijtage en
door
eigen gebreken aan de apparatuur alsmede het uitvoeren van de hiervoor
benodigde
reparaties en het vervangen van versleten respectievelijk
beschadigde
onderdelen;
c.
remote preventief
onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen noodzakelijk
geachte
controle en afstelling door middel van een via telecommunicatievoorzieningen
tot
stand gebrachte verbinding met de apparatuur;
d.
remote correctief
onderhoud: het diagnostiseren en/of opheffen van aangemelde storingen
door
middel van een via telecommunicatievoorzieningen tot stand gebrachte
verbinding
met de apparatuur.
Onder storing wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet
of niet zonder
onderbreking voldoen aan de door Leverancier schriftelijk kenbaar
gemaakte
specificaties van de apparatuur. Van een storing is alleen sprake indien
deze
kan worden aangetoond en kan worden gereproduceerd.
36.2
Het
onderhoud wordt verricht tijdens de bij Leverancier geldende kantooruren
op
maandag t/m vrijdag met uitzondering van algemeen erkende
feestdagen.
36.3
Indien onderhoud is aangevangen tijdens de in
artikel 36.2 bedoelde kantooruren en
het
onderhoudspersoneel van Leverancier het nodig acht dat werkzaamheden buiten
deze
uren worden voortgezet, zullen hiervoor aan Cliënt de geldende tarieven
in
rekening worden gebracht. In het algemeen zullen de werkzaamheden niet
langer
dan één uur buiten bedoelde kantooruren worden voortgezet.
37.
Verplichtingen van Leverancier
37.1
Gedurende de looptijd van de onderhoudsovereenkomst
verplicht Leverancier
zich naar beste vermogen
storingen die overeenkomstig artikel 38.2 door
Cliënt bij Leverancier zijn gemeld, te verhelpen.
37.2
Leverancier behoudt zich het recht voor om zijn
onderhoudsverplichtingen
onder meer op te schorten voor de tijd dat zich op de plaats van de
opstelling
van de apparatuur omstandigheden voordoen die, naar het oordeel van
Leverancier,
risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid van medewerkers
van
Leverancier met zich meebrengen.
37.3
Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn
expertise
omtrent de apparatuur. Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan
de
apparatuur verrichte werkzaamheden registreren en vastleggen in
zijn
administratie. Leverancier zal Cliënt op eerste verzoek inzage verschaffen in
de
aldus vastgelegde gegevens.
37.4
De
vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van
Leverancier
noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De
vervangen
onderdelen worden c.q. blijven eigendom van Leverancier.
38.
Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
38.1
Cliënt kan de apparatuur op zijn kosten doen verplaatsen
na voorafgaande
schriftelijke toestemming van Leverancier.
38.2
Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing
aan de
apparatuur, Leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een door
een
terzake kundige werknemer van Cliënt opgestelde gedetailleerde omschrijving
van
de opgetreden storing. Cliënt is gehouden het personeel van Leverancier of
door
Leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van
de
apparatuur, en om alle overige noodzakelijke medewerking te
verlenen.
38.3
Op
verzoek van Leverancier zal een terzake kundige werknemer van Cliënt
voor
raadpleging bij onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het
recht
bij alle ten behoeve van Cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te
zijn.
38.4
Cliënt stelt de apparatuur ten behoeve van bovengenoemde
werkzaamheden
ter beschikking van Leverancier.
38.5
Cliënt is bevoegd niet door Leverancier geleverde
apparatuur aan te
sluiten. De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die uit
het
aansluiten van niet door Leverancier geleverde apparatuur voortvloeien,
zijn
voor rekening van Cliënt.
38.6
Indien het naar het oordeel van Leverancier voor het
onderhoud van de
apparatuur nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met andere systemen
of
apparatuur worden getest, zal Cliënt deze andere systemen of apparatuur
alsmede
de desbetreffende testprocedures en informatiedragers ter beschikking
van
Leverancier stellen.
38.7
Bij
onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale
outillage
van Leverancier behoort, dient door Cliënt ter beschikking te worden
gesteld.
38.8
Cliënt draagt zorg voor en is verantwoordelijk voor de
technische,
ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur
te
laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over
voornoemde
voorzieningen en aansluitingen uit.
39.
Uitsluitingen
39.1
Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van
storingen welke
voortvloeien uit het onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van
buiten
komende
oorzaken, zoals fouten in
communicatielijnen of in spanningsvoorziening, of koppelingen met
c.q.
gebruikmaking van apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder
de
overeenkomst vallen, behoren niet tot de verplichtingen van Leverancier op
grond
van de overeenkomst, en zullen Cliënt apart in rekening worden gebracht tegen
de
geldende tarieven.
39.2
In de
onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
-
het vervangen van
verbruiksartikelen zoals onder andere, magnetische opslagmedia, en
inktlinten;
-
de vervangingskosten van
onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel van storingen die
geheel
of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen
dan
Leverancier of diens hulppersonen;
-
werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele
revisie der
apparatuur;
-
modificaties aan apparatuur;
-
verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur
of werkzaamheden
ten gevolge hiervan.
40.
Tarieven en betaling
40.1
Voor
zover niet in de onderhoudsovereenkomst nader vastgelegd, geldt het bij
de
Leverancier gebruikelijke basisonderhoudstarief.
40.2
De
onderhoudsvergoeding, vermeerderd met de verschuldigde omzetbelasting en
andere
heffingen die van overheidswege worden opgelegd, wordt bij
vooruitbetaling
voldaan voor de duur van de onderhoudsovereenkomst conform artikel
35.1,
uiterlijk op de dag van ingang van de overeenkomst dan wel de van
desbetreffende
verlengingsperiode. Het voorgaande geldt niet indien partijen met betrekking
tot
de periode waarop de vooruitbetaling betrekking heeft, schriftelijk anders
zijn
overeengekomen.
40.3
Het
bepaalde in artikel 2 is onverminderd van kracht.
40.4
Leverancier is bij gebreke van tijdige betaling
gerechtigd het onderhoud
op te schorten zonder jegens Cliënt tot enigerlei schadevergoeding gehouden
te
zijn. Voor zover Leverancier gedurende deze periode op verzoek van Cliënt
toch
onderhoudswerkzaamheden verricht, kan Leverancier hiervoor een
afzonderlijke
vergoeding in rekening brengen conform zijn gebruikelijke
tarieven.
41.
Werkingssfeer
Onderhoudsovereenkomsten gelden alleen in Nederland en
voor zover het in
Nederland opgestelde apparatuur betreft.
Voor meer
informatie:
FENIT
Federatie van Nederlandse
brancheverenigingen voor informatietechnologie
Vijzelmolenlaan
10
Postbus
401
3440 AK
Woerden
Telefoon:
0348-49 38 38
Telefax:
0348-48 24 44